Bygherre
Københavns Kommune, ByK
Årstal
2019 - 2023
Byggesum
145 mio. kr.
Størrelse
20.432 etage m²
Samarbejdspartnere
Nøhr & Sigsgaard, Sweco Architects, Kragh & Berglund, LYTT architecture, Norconsult, Enemærke og Petersen
Rolle
Strategisk partner

DOMINIA har etableret en ny specialskole for 120 elever med ADHD og autisme. Skolen er et fulddækkende skoletilbud for elever på 0.-10. klassetrin, fordelt på ca. 15 børnegrupper af 6-10 elever. Projektet er udført i TRUST-regi, der er det strategiske partnerskab, som håndterer Københavns Kommunes skolebyggeri.

Projektet har omfattet en gennemgribende renovering og ombygning af to større bygninger, opført og siden udvidet mellem slutningen af forrige århundrede til ca. 1930. Hertil er opført en mindre tilbygning til det ene byggeri. Det om-kringliggende udeareal er også indrettet til den nye skoles børn og tilpasset deres særlige behov.

Balance mellem afskærmning og deltagelse i fællesskabet
På Specialskolen har det været vigtigt at skabe fysiske rammer, der hjælper lærerne til at kunne tilbyde eleverne en balance mellem afskærmning og deltagelse i fællesskabet. Et væsentligt designparameter ligger derfor i overgangene og fleksibiliteten mellem fællesskaber i forskellige skalaer; fra behovet for at være helt alene, til behovet for samvær med en kammerat og for deltagelse i gruppe og skolefællesskaber. 

Kompleks renoveringsopgave
Renoveringsopgaven har været særdeles kompleks, da bygningerne har været renoveret og ombygget flere gange, og det har gjort det kompliceret at tilgå opgaverne fra forskellige tidsperioder. Ligeledes har det været svært rent statisk at finde plads til nye føringer og til disponering af nye store åbninger. 

Et behageligt og sundt indeklima
I projektet har der været fokus på at sikre et fornuftigt indeklima indenfor de fysiske rammer givne af den eksiste-rende bygning. Fordi arkitekturen tilbyder fleksible muligheder for fordybelse, isolation og samvær og skaber optimale rammer for sårbare elever, har det været særlig vigtigt at arbejde med indeklimaløsninger. Det har ikke været muligt, at skabe én indeklimaløsning til ét klasselokale, men der er blevet arbejdet med flere indeklimatiltag i samme rum, så alle kroge og hjørner også tilbyder et behageligt og sundt indeklima.

Thrane.nu